آرشیو اردیبهشت ماه 1403

اجرا و پشتیبانی کارهای تخصصی تعمیرات و عایق کاری انواع رمپ های ساختمانی با بهترین مصالح و فناوری پیشرفته و اکیپ با تجربه و مهندسان مجرب

عیب یابی و ایزولاسیون رمپ پارکینگ

۱ بازديد
عایق بندی و ایزولاسیون رمپ های ساختمانی به جهت پیشگیری از نفوذ آب و نم زدن به قسمت های پایین و افزایش توان مقاومت سازه و ضدآب سازی اجرا می گردد.معمولا اکثریت رمپ ها در معرض بارندگی و جریان آب و اختلاف دمایی محیط قرار دارند و لازم است که بصورت دوره آیی و قبل از شروع فصل بارندگی مورد رسیدگی و سرویس تخصصی قرار گرفته و ضریب توان عایق رطوبتی و مقاومت آن ها مشخص گردد تا در صورت نیاز،تعمیر و ترمیم اصولی و تخصصی انجام گیرد.از نظر تخصصی نفوذ آب و رطوبت به چند صورت بوجود می آید؛عمر بالای رمپ و افت کیفیت مصالح و عایق رطوبتی،پوسیدگی و از هم گسیختگی سازه،نشست رمپ در طول زمان،نفوذ و سرایت نم به زیرسازی از درزها،بندکشی ها و شکاف ها،تنش بیش از حد وزن خودروها،ساییدگی سنگ و نمای رویه رمپ،تعمیرات غیر اصولی،شیب بندی نامناسب،عدم تخلیه آب رو سطحی و زیرسطحی
هر کدام از موارد بالایی به تنهایی و با سایر عوامل سبب نشتی و رطوبت در سقف پایین و دیوارهای کناری رمپ خواهد شد و بهتر است در فرصت مناسب و با مشاوره با کارشناسان این حوزه برطرف شوند.رمپ پارکینگ سازه آیی بتنی و یکپارچه با فولاد مسلح می باشد و برای برطرف کردن و بهبود عایق رطوبتی رمپ راه های مختلفی وجود دارد،که باید متناسب با منشا ایراد انجام گیرد و از اقدامات خودسرانه پرهیز کنید.برای عایق بندی رمپ های ساخته شده بدون تخریب از متریال و مواد ویژه آیی استفاده می گردد.این مواد دارای مقاومت و تحمل تنش و وزن بالایی بوده و با انعطاف پذیری لازم،از خرابی و از بین رفتن رمپ پیشگیری می کنند.بعلاوه خاصیت آب گریزی و ضدآب سازی فوق العاده ای آنها موجب ایزولاسیون سطح و زیرساخت مصالح شده و اجازه نفوذ و ایستایی آب و رطوبت را نخواهند داد.مواد مخصوص عایق رمپ ها دارای تکنولوژی پیشرفته مهندسی مواد بوده و مکانیسم اجرای عایق کاری حساسی داشته و باید توسط کارشناس و تکنسین مجرب صورت پذیرد تا مراحل اجرای عایق به درستی و در شرایط استاندارد انجام شود.این مواد عایق بندی رمپ در دو حالت مایع به جامد و فاز ثانویه خمیری هستند تا همپوشانی لازم بوجود آید.مواد مایع بعداز نفوذ به سطوح زیرسازی به لاستیک تبدیل تغییر شکل می دهند و در این فرایند کلیه درزها و منافذ نفوذ و تجمع آب یا نم را مسدود می نمایند.حالت الاستیکی موجب تحمل نشست و فشار وزنی خودروها را دفع می نمایند.عایق بندی ثانویه بصورت بندکشی درزهای رویه و حاشیه ها صورت می گیرد و سطح رویه را ضدآب و نفوذناپذیر می کند.عایق های رمپ دارای تکنولوژی بالایی بوده و بهترین نوع آنها تولید آلمان و کره جنوبی است.
اگر موقع شستشو سطح رمپ،نشتی یا چکه ای وجود نداشته باشد و فقط موقع بارندگی چکه داشته باشد و این نشتی اب تا ۴۸ ساعت یا بیشتر بعداز اتمام بارندگی مشاهده شود.رمپ در وضعیت خطرناکی قرار داشته و آب و رطوبت بسیار زیاد و غیر نرمالی دارد.حالت 3-برگشت آب در زیرسازی با نشتی و چکه آب بصورت طولانی و حتی بعداز قطع شدن باران و شستشو به این معنی است که هنگام بارش باران و یا شستشوی سطح رمپ،مقداری از آب به زیر لایه رویه(که سنگ یا موزاییک است)از بندکشی و درزها نفوذ کرده و روی سطح قیرگونی یا دال بتنی حرکت و به سمت خروجی فاضلاب یا شیب بندی کمتر و منفی می کند ولی بعلت نقص در عایق کاری رطوبتی و فاضلاب ها،گیر کردن و مجددا برگشت میخورد و در این حالت مجددا به پایین تر نفوذ و بصورت چکه و نم در سقف و دیوارها مشاهده می‌شود.این اتفاق بعلت مشگل و عدم کارایی و کارکرد صحیح در لوله های تخلیه فاضلاب حکایت دارد،یعنی آب باران به درستی از بتن زیرسازی یا عایق رطوبتی کف رمپ عمل نکرده و آب موجود به روی بتن و در جهت برعکس شیب بندی برگشت می‌خورد.تعمیر و رفع برگشت آب در رمپ کاملا تخصصی بوده و بایستی توسط مهندسین مجرب مورد بررسی قرار گرفته و همه شواهد و ایرادات تحلیل شود و لوله های تخلیه از نظر آب بندی و تخلیه و با سایر مشکلات معمول لوله کشی چک شود.

تعمیرات جزیی رمپ پارکینگ

۳ بازديد
رمپ های پارکینگ ساختمان سازه ایی ویژه با طراحی و محاسبات خاصی می باشد زیرا این سازه بصورت ممتد در معرض انواع فشار و تنش های عرضی و طولی بوده و باید طوری ساخته و نگهداری شود که در برابر نشست و تنش های طولانی مدت، پیوستگی و مقاومت نقطه ایی و کل سازه حفظ شود.سازه بتنی اصلی رمپ ها بصورت دال در یک یا چند بخش ساخته و مسلح می شود تا امکان خرابی به حداقل برسد.به همین علت هرگونه ریسک و خطر در آنها بسیار مهم است.زیرا بر اساس اصول فنی و مهندسی نمی توان بصورت جزیی سازه رمپ را دست کاری و تعمیر کرد،چون تمام مصالح و ساختار رمپ اعم از فونداسیون، دال بتنی، عایق کاری، کف سازی، سنگ کاری و شیب بندی یکپارچه و همپوشانی کاملی ایجاد می کنند و برداشتن سطح رمپ یا هر بخش دیگر، این اصل را نقص کرده و باعث گسست و از هم گسیختگی کل سازه می گردد. توجه نمایید که این فرایند به مرور و در طول زمان رخ می دهد و ساکنین متوجه تغییرات نخواهند شد تا زمانی که هرگونه اقدام بازسازی نتیجه بخش نخواهد بود.
مهمترین عواملی که باعث خسارت رمپ های ساختمانی می شوند عبارت است از:کیفیت پایین مصالح و اجرای نادرست در طراحی و ساخت،نفوذ آب و رطوبت و ناتوانی عایق رطوبتی در مقابله با آن‌ها، استفاده زیاد و بیش از حد محاسبه و توان رمپ،تاب آوری پایین رمپ در برابر شرایط محیطی و طبیعی و عدم رسیدگی مناسب توسط شرکت بهره بردار و ساکنین
اما برای تعمیرات و رفع نقص جزیی باید چگونه اقدام کنیم،ابتدا باید توجه کنید که از کارشناس و متخصصان این حوزه مشاوره کنید، تا با بررسی شرایط و وضعیت فعلی بصورت تخصصی و با تجهیزات و مصالح مخصوص آن را تعمیر نمایند
ادامه در مطالب اینده